kol 2022
Analizom svjetskih, a posebice europskih smjernica za povećanje sigurnosti u cestovnom prometu razvidno je da je promijenjen pristup u metodologiji povećanja sigurnosti u cestovnom prometu. Pristup je promijenjen u samoj filozofiji shvaćanja uzročnika prometnih nesreća, prilikom čega se sve više pozornosti posvećuje upravo čovjeku i njegovoj odgovornosti prema sebi kao pojedincu i društvu u cjelini.
Upravo na tome je baziran švedski koncept Vision Zero koji ne prihvaća smrtne posljedice i teške ozljede, a koji je postao smjernica većine današnjih programa za povećanje sigurnosti cestovnog prometa.
Prema filozofiji koncepta Vision Zero, prije svega se podrazumijeva promjena razumijevanja odgovornosti sigurnosti, gdje se odgovornost stavlja na čovjeka kao korisnika prometnog sustava, ali i čovjeka kao upravitelja i kreatora prometnog sustava. Tako je odgovornost podijeljena na sve sudionike u prometnom sustavu te se sigurnost analizira već u samom planiranju i projektiranju prometnog sustava, što je vrlo bitno sa stajališta preventivnog djelovanja na nastanak prometnih nesreća, kao i smanjenje njihovih posljedica.
Podjela odgovornosti između korisnika, kreatora i upravitelja čini prometni sustav Republike Hrvatske sigurnim za sve!
Sukladno viziji održivog razvoja i sigurnosti cestovnog prometa Europske unije i Ujedinjenih naroda postavljen je posebni cilj: unapređenje sigurnosti cestovnog prometa u Republici Hrvatskoj za razdoblje od 2021. do 2030. Utvrđeni posebni cilj, koji će biti ostvaren provedbom mjera svrstanih u 13 područja djelovanja, izravno pridonosi ostvarenju Plana Ujedinjenih naroda za održivi razvoj 2030. (UN Agenda 2030.), cilju održivog razvoja (Sustainable Development Goals - SDG) broj 3. Osigurati zdrav život i promicati blagostanje za ljude svih generacija, te cilju broj 11. Učiniti gradove i naselja sigurnim i održivim mjestima.
|
NAZIV POSEBNOG CILJA |
Unapređenje sigurnosti cestovnog prometa u Republici Hrvatskoj |
ID |
PODRUČJE DJELOVANJA |
CILJ PROVEDBE MJERA |
PD1 |
Sigurna brzina |
|
PD2 |
Vožnja bez utjecaja alkohola, droga i lijekova |
|
PD3 |
Sigurna vožnja |
|
PD4 |
Sigurnosna kaciga |
|
PD5 |
Zaštita u vozilu |
|
PD6 |
Prevencija distrakcije vozača |
|
PD7 |
Aktivni oblici prometovanja Pješaci |
|
Biciklisti |
|
|
PD8 |
Sigurnost motociklista i mopedista |
|
PD9 |
Sigurnost profesionalnih vozača |
|
PD10 |
Sigurna infrastruktura |
|
PD11 |
Sigurna vozila |
|
PD12 |
Brze i učinkovite hitne službe |
|
PD13 |
Jačanje kapaciteta prometne policije i inspekcijskih službi |
|
Sukladno postavljenoj viziji i utvrđenom posebnom cilju postavljene su očekivane vrijednosti smanjenja broja osoba poginulih u prometnim nesrećama i teških prometnih nesreća do kraja planskog razdoblja, a uslijed implementacije mjera i aktivnosti ovoga Nacionalnog plana. Vrijednosti su prikazane prema područjima djelovanja, kao i za Nacionalni plan ukupno.
ID |
PODRUČJE DJELOVANJA |
BROJ TEŠKIH PROMETNIH NESREĆA (Na temelju prošlog desetogodišnjeg razdoblja) |
CILJANA VRIJEDNOST BROJA TEŠKIH PROMETNIH NESREĆA (2029.) |
PD1 |
Sigurna brzina |
429 |
214 |
PD2 |
Vožnja bez utjecaja alkohola, droga i lijekova |
92 |
46 |
PD3 |
Sigurna vožnja |
959 |
479 |
PD4, PD8 |
Sigurnost motociklista i mopedista |
673 |
335 |
PD5 |
Zaštita u vozilu |
potencijal iskazan kroz druge ciljane vrijednosti koje je nužno postići kako bi se ispunili potencijali svih područja djelovanja |
|
PD6 |
Prevencija distrakcije vozača |
274 |
137 |
PD7 |
Aktivni oblici prometovanja |
797 |
398 |
PD9 |
Profesionalni vozači |
349 |
174 |
PD10 |
Sigurna infrastruktura |
potencijal iskazan kroz druge ciljane vrijednosti koje je nužno postići kako bi se ispunili potencijali svih područja djelovanja |
|
PD11 |
Sigurna vozila |
||
PD12 |
Brze i učinkovite hitne službe |
||
PD13 |
Jačanje kapaciteta prometne policije i inspekcijskih službi |
|
NAZIV POKAZATELJA ISHODA |
POČETNA VRIJEDNOST (2019.) |
CILJANA VRIJEDNOST |
DOPRINOS CILJEVIMA ODRŽIVOG RAZVOJA (SDG) |
|
OI.02.11.25, Broj osoba poginulih u prometnim nesrećama1 |
297 |
148 |
SDG 3, SDG 11 |
|
OI.02.11.38, Broj nesreća s poginulim osobama |
279 |
139 |
SDG 3, SDG 11 |
|
OI.02.11.37, Broj nesreća s teško ozlijeđenim osobama |
2213 |
1106 |
SDG 3, SDG 11 |
1 Oznaka pokazatelja ishoda u Biblioteci pokazatelja za praćenje uspješnosti.