tra 2019
Motociklisti , život je u vašim rukama, vozite odgovorno, sigurno, de fanzivno i preživite na cesti!
piše: Mladen Stjepan Vitković-Stipko
Nekoliko savjeta od nas. Zašto? Jednostavno, jer nas mediji zovu i traži pojašnjenje „što je najvažnije na početku sezone?“ Odgovor nije kratak i nikada ne stave sve što im imamo za reći a ne prenesu najbitnije.
Koji su zapravo najbitniji faktori za početak sezone (ako ste ju uopće i „zatvorili“) uz one najbitnije;vozačka dozvola odgovarajuće kategorije,registriran motocikl,korištenje opreme,psihofizička sposobnost.
Najbitnije smjernice: Govorimo o početku sezone,kontinentalnom dijelu i oscilacijama temperatura od cca 20 C (temperaturni skokovi).
Stanje ceste;
- loše, pun prašine i fragmenata pijeska kao rezultat zimskog posipavanja cesta
- u jutarnjim satima vrlo velika mogućnost rosulje, mokar kolnik, vrlo hladan
-razdjelne crte kolnika-vrlo skliske inače,u jutarnjim satima poput leda
- izrazito mastan 500 m prije i 500 m nakon benzinskih postaja(izlijevanje iz punih rezervoara kamiona,automobila i sl) Vrlo oprezna vožnja potrebna je na tim lokacijama
Gore navedeno je samo faktor na koji ne možemo (barem za sada utjecati). Da bi se naša vožnja pretvorila u uživanje a ne u tragediju, vrlo važno je krenuti OD NAS SAMIH i vlastitim postupcima pridonijeti vlastitoj sigurnosti ali i sigurnosti naših suputnika.
ŠTO MI TREBAMO NAPRAVITI?
-GUME; u besprijekornom stanju,ne koristite ih preko „graničnika“ jer nakon toga i sam proizvođač više ne garantira „lagano ispuštanje“ prilikom nailaska na npr.čavao već možete očekivati „bum“ i nekontrolirano upravljanje.Nakon „graničnika“ gumu obavezno izmijenite.Tlak u gumama kontrolirajte 1 tjedno.Gume su jedini kontakt sa podlogom,nemojte to zanemariti. Neka taj kontakt bude KVALITETAN.
Trešnja prednjeg (ili zadnjeg) kraja motocikla, pri bilo kojoj brzini NIJE NORMALNA POJAVA i posjet vulkanizeru kao i balansiranje kotača je obavezan. Ako nije u pitanju guma ili felga, može biti uteg volana i dr. Ali vulkanizer je najbolje i najjeftinije riješenje za početak otkrivanja dijagnoze.
KOČNICE; izbjegnite razmišljanje „imaju one još mesa“ i zamjenite ih na vrijeme.Kočnice su element-potrošni materijal,nema garancije trajanja i troše se ovisno o vašem načinu vožnje.Kod zamjene,da ne bi oštetili diskove,vozite i kočite opreznije prvih 200km kako bi nove kočione obloge(pakne) nasjele na disk-utore koji već postoje na istom.Ako se mijenjaju i diskovi i kočnice,interval prilagodbe neka bude 400km.Uzmite u obzir da se ne računa autocesta u ovu kilometražu.
KOČIONA TEKUĆINA-ULJE, zamjenite ga svake 2 godine. Postoje instrumenti za mjerenje kvalitete ulja, otiđite u najbližu stanicu za tehnički pregled i tražite provjeru-besplatna je. Uskoro ćemo imati tjedan dana besplatnog tehničkog pregleda za motocikiste u cijeloj RH. Najaviti ćemo na vrijeme.
KOČIONA CRIJEVA -nigdje ne smije biti tragova ulja,ako ih primjetite,ZAMJENITE IH
IZMJENU KOČNICA NEKA VAM OBAVI jedino ona osoba koja će posvetiti dovoljno pažnje oko Vaših kočnica a to obuhvaća sljedeće; čišćenje klipova kočionih klješta,ispuhivanje i pranje posebnom tekućinom,provjera gumica klješta,provjera funkcioniranja kliješta(stisak i povrat),provjera ulja kočnica(razina),svojstvo ulja,izmjera debljine diskova.AKO NEŠTO OD OVOG NIJE UČINJENO – BJEŽITE OD TAKVOG „majstora“.Vaš život je u krivim rukama a ako potpisujete „samo izmjenu pakni a ne ostale radove“ onda potpisujete jako rizičnu vožnju.
SVJEĆICE - izmjenite ih redovito,nije veliki trošak,poštujte činjenicu proizvođača o trajnosti.Motocikl „ko za vraga“ baš zatrokira u pretjecanju...reakcija vozača je puštanje gasa,razmislite sami što dalje.
ULJE U MOTORU -vrlo bitan segment,ovisno o intervalu,traje od 6000km – 10000km ili 1 godinu(kad je stavljeno u mašinu)Poštujte ovaj rok trajanja i imajte na umu da jedino viskozno ulje čuva Vaš motor ali uz uvijet da ulje i motor imaju razumnog vlasnika.
STANJE rasplinjača (ili sustava za ubrizgavanje). Ne krećite na put ako niste sigurni u čistoću, sinhroniziranost (usklađenost) istih koja se izvodi vakuummetrom. Jedan posjet mehaničaru po ovom pitanju unutar 1 godine nije veliki trošak,to su otprilike 2 runde na nekom od susreta. Isplati se dati ove novce. U konačnici,“štelanje“ fergazera ili sustava za ubrizgavanje pridonosi manjoj potrošnji goriva i u konačnici rezultira „pozitivnom nulom“ na kraju godine.
ELEKTRIČNA INSTALACIJA: Neka Vam svi pokazivači smjera rade,stop svjetla,svjetla i ostali dijelovi elektronike također.Unutar ovog dijela ,posebna napomena je na AKUMULATORU,možete njegovu funkciju provjeriti u bilo kojoj stanici za tehnički pregled-besplatno.Ako test pokaže manje od 50% mjenjajte ga jer će Vas ostaviti na putu(ako nađete novi platiti ćete ga 100% skuplje) a prijeti Vam i oštećenje „reglera“ koji je cca 3x skuplji od samog akumulatora.
Koristite zaštitnu opremu, kacigu (homologiziranu) odijelo, čizme i poštujte sebe i druge. Život je samo jedan i ne dozvolimo da nastradamo zbog vlastitih propusta. Ionako ih drugi vozači čine u nažalost prevelikoj mjeri.
Vlastite „uspavane reflekse“ nakon zimskog perioda,isprobajte na bilo kojem poligonu, parkiralištu, laganom vožnjom i imajte na umu da prvih 300-400 km je najopasnije nakon duže stanke. Ove „prve kilometre“ ne forsirajte gume, kočnice, gas, motor niti sebe... za vašu sigurnost.
Imajte na umu da se u jutarnjim satima gume teže zagriju, asvalt je temperature oko 2-3 C što je jako malo za dobru prionjivost (uz uvijet da su gume ispravne). Tek nakon 50 km možete očekivati koliko toliko optimalnu temperaturu gume. U ljetnom periodu je to oko 1km.
Puno je toga još za napisati ali ovo su osnove i svaki onaj tko vozi motocikl više od 2 godine ih svakako zna. Napomene su napisane za mlade vozače a za starije ...nije zgoreg ponoviti.
Ukoliko mladim vozačima ili roditeljima istih zatreba bilo kakav savjet...sa punim povjerenjem nas kontaktirajte i pomoći ćemo Vam da Vaš „ulazak u svijet motociklizma“ bude zadovoljstvo a ne tragedija.
Sretne Vam ceste svima,u ime Demo Teama, želi Udruga KARAVANA ZA ŽIVOT „bikeri na cesti“
Stipko