Dec 14, 2018 Last Updated 12:47 PM, Dec 11, 2018

PROGRAMI: Najnovije

CRTICA SA CESTE: Pijan za upra…

Čak sedam tisuća kuna stajat će, prema sadašnjem stanju stvari, 40-godišnjaka iz...

Među prometnim prekršajima pre…

Rezultati preventivno represivne akcije pojačanog nadzora vozila i vozača ...

Sindikat biciklista poziva gra…

Zagrebački Advent nadmašio je sva očekivanja i ove godine! No, ponovno slušamo o...

VREMEPLOV Mala povijest zimske gume

Kategorija: Vremeplov

Automobilska guma je jedini dio automobila koji je u kontaktu s kolnikom. Ona je važan dio vozila za sigurnost vožnje jer od piranjanja kotača i ceste ovisi stabilnost vozila. Uslijed meteoroških prilika, padalina poput kiše ili snijega, niskih ili visokih temperatura, podloga može biti, skliska.

Kad je o gumama riječ, s pravom se rabi poslovica "guma glavu čuva". To su prvi shvatili sjeverni narodi, tako da nakon izuma zračnih guma, pneumatika svih vrsta i namjena, relativno kasno, tek dvadesetih godina prošlog stoljeća osviještena spoznaja da zimski uvjeti vožnje zahtijevaju i posebne gume.

Tako je 1934. godine rođena zimska guma Kelirengas, finske tvrtke Suomen Gummitehdas Osakeyhtiö. Osim imena tvrtke idealnog za lomljenje jezika i ime prvog kontruktora zimske gume ostaje nepoznato, jer je riječ o kolaboraciji između kemičara, kostrukora vozila i inženjera tri kompanije koje su se udružile kako bi riješile problem. Ipak, za komercijalizaciju izuma najzaslužniji je Erik Sundqvist, tako da je njegovo ime u Kući slavnih za auto gume uz bok Goodyearu, Dunlopu i Michelinu.

Ovaj potonji, drugi veliki inovator u svijetu guma – francuski Michelin, koji je još u osvit Prvog svjetskog rata postao planetarna kompanija, svojim revolucionarnim konceptom slojevitih radijalnih guma stvara legendarnu seriju N, posebnog profila gaznog sloja s izbočinama koje su omogućavale prijanjanje gume na mekanim površinama, čime stvara globalni standard zimske gume.

Zimske gume su se u početku rabile samo za veća vozila - kamione i autobuse, prvenstveno zbog potrebe da se cestovni prijevoz i snabdijevanje osigura i tijekom zimskog razdoblja. Hakkapeliittas ili zimske gume za osobna vozila puštene su na tržište 1936. godine i, unatoč nadolazećem globalnom sukobu brzo su postale planetarni hit. Ujedno, tvrtka je promijenila ime i postala Nokia, nazvana prema istoimenom gradiću u Finskoj, gdje je smještena tvornica. Ne, nije to Nokia koja proizvodi mobitele, već Nokia koja je prije osamdesetak godina proizvela prvu zimsku gumu na svijetu. Jedina njihova poveznica s mobitelima je činjenica da u njihovim današnjim gumama također ima elektronike. No, o tome drugi put.


0
0
0
s2sdefault